5 tips voor het menukrijtbord
Op het online magazine de baristaclub.nl vond ik inspiratie voor deze 5 tips. Met deze tips deel je het menukrijtbord zo slim mogelijk in, zodat je er meer van verkoopt.
Met deze 5 tips kun je direct aan de slag:
Geen eurotekens
1. Gebruik geen € (eurotekens) op het krijtbord. Hiermee wordt onbedoeld steeds benadrukt dat de klant moet betalen, Eén euroteken valt nog niet zo op, maar zo'n lange rij eurotekens op het menukrijtbord is niet mooi. We weten allemaal dat je met euro's betaalt, dus echt noodzakelijk is het niet.
De eerste en de laatste
2. Als je een lijstje moet onthouden, dan onthoud je makkelijkst het eerste en de laatste item uit de rij. Deze worden ook vaker gekozen.
Een goede strategie kan daarom zijn om het gerecht dat voor jou de meeste marge oplevert, als eerste te plaatsen. Het gerecht met de marge die daarop volgt zet je dan als laatste in de rij.
Kleurig
3. Het drankje wat je het liefst wilt verkopen omdat het goed is voor je marge of omdat je het alleen in een bepaald seizoen verkrijgbaar is, maakt dat drankje bijzonder.
Zet het in een andere kleur op het krijtbord en het trekt geheid de aandacht.
Alles door elkaar
4. Plaats de drankjes qua prijs door elkaar, begin niet met de goedkoopste en werk naar de duurste toe.
Zet ze door elkaar heen, want dan moet de gast gaan zoeken endan komt hij/zij dan waarschijnlijk iets tegen waar hij.zij echt zin in heeft. Dan is de prijs niet meer belangrijk.
Dit levert gemiddeld 10% meer omzet op.
Apart kader
5. Wil je een bepaald drankje of gerecht echt graag verkopen, geef het dan een aparte plek in een apart kader, buiten de andere rijen.
Dan zet je het helemaal in het zonnetje.