Krijtbordenservice
 
Uithangbord van een Italiaans restaurant.JPG

6 Ingrediënten voor storytelling

Verhalen vertellen oftewel storytelling. Het is een van mijn specialiteiten als tekstschrijver.
Vaak betrap ik (horeca) ondernemers erop dat ze op hun website, in hun bedrijf of op hun krijtbord vergeten te vertellen wat hun bedrijf uniek maakt. Dat is zonde! Daarom serveer ik in deze blog 6 ingrediënten voor storytelling.

 

 
Bianca Roemaat

Dagelijkse kost

Het is van alle tijden en volken: verhalen vertellen. Het is de manier om je boodschap en kennis door te geven.

Waarom? Omdat een verhaal beter blijft ‘hangen’, gemakkelijker te onthouden is en door te vertellen is. Mensen raken eerder geboeid als je ze meeneemt in een verhaal.

Als tekstschrijver en horecajournalist is het voor mij dagelijkse kost om verhalen ‘te maken’. Ik luister graag naar mensen, stel vragen, ben benieuwd naar wat ze drijft en ‘bereid’ er graag een goed verteerbare tekst van in mijn schrijfkeuken.

 
wat maakt jouw bedrijf uniek.jpg

Marketingplan

Het vertellen van verhalen was ‘vroeger’ meer iets voor bij het haardvuur of aan de keukentafel. Anno 2020 is storytelling oftewel het vertellen van verhalen een basisingrediënt van je marketing- en imagoplan.

Je moet je gasten of klanten namelijk vertellen waarom ze naar jouw bedrijf moeten (blijven) komen.

En wel om deze 3 redenen:

1. Om je te onderscheiden van je concullega’s.

2. Om te laten weten dat je er (nog) bent. (Heel actueel nu, met de coronacrisis toen je noodgedwongen je deuren moest sluiten).

3. Om nieuwe gasten/klanten te krijgen en bestaande te binden en te behouden.

 
kort maar krachtig 2.png

6 Ingrediënten en voorbeelden

Dat is allemaal leuk en aardig maar hoe kom je tot zo’n verhaal?

Daarvoor heb ik 6 ingrediënten op een rij gezet waarmee je jouw boodschap serveert:

1. Maak het persoonlijk. Vertel jouw verhaal. Vermeld bijvoorbeeld de namen van je medewerkers. ‘Onze patissier Peter maakt overheerlijk gebak.’

2. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? (Wat is jouw unique selling point?) ‘We zijn uitgeroepen tot de beste ijssalon van 2020’.

3. Gebruik je eigen woorden. Vertel het zoals je het aan de buurvrouw doen. ‘Fijn dat je er bent.’

4. Houd het kort: vermeld wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. ‘Bij ijssalon Bella Italia kun je deze zomer dagelijks terecht voor een tongstrelend lekker hoorntje met ijs of een complete ijscoupe.’

5. Vermeld regionale leveranciers. Dit roept herkenning op. Bovendien is lokaal inkopen helemaal van deze (corona)tijd. ‘Ons sorbetijs zit boordevol vers (lokaal) fruit.’

6. Toon maatschappelijke betrokkenheid. ‘Wij zetten ons graag in voor een helder, goed doel: Water van L’EAU’

Ga lekker aan de slag met deze ingrediënten.
Schrijf de (ant)woorden op en kom zo tot jouw verhaal. Die boodschap kun je verwerken in al je communicatiemiddelen die er zijn.
Denk daarbij aan online (social media, website) maar ook aan de tekstboodschappen in real life. Zoals je menukaart, de wanden in je zaak, belettering buiten op het raam en aan krijtborden.

 
boek Wat maak je menu?

Teksthulp nodig?

Kom je er niet uit of heb je teksthulp nodig om tot een goed verhaal te komen? Dan hoor ik graag van je.

Bianca Roemaat is tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. Haar specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Ze helpt (horeca-) ondernemers met het schrijven van teksten voor websites, menukaarten, krijtborden, flyers, persberichten en nieuwsbrieven én ze is auteur van het boek 'Wat maak je me nu?!'.

Kijk op rouxcommunicatie.nl, mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 06 - 2384 2152.

 
workshop krijtbord schrijven

1-Daagse workshop Boost je krijtbord!

Meer weten over wat en hoe op je krijtbord?

Samen met Bianca geef ik de 1-daagse workshop 'Boost je krijtbord!' waarin theorie en praktijk samenkomen en je zelf aan de slag kunt met je krijtborden in je eigen zaak. Lees hier waar en wanneer. 

 Terug
Geplaatst: 15-04-2020 12:49:33

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier